Geschiedenis van BASE

2015

  • April 2015 – De toekomst is "mobiel"

    In 2014 heeft de abonnee zijn mobiele internetverbruik meer dan verdubbeld in vergelijking met 2013. De smartphone speelt een steeds centralere rol in het leven van de Belg. Het enorme aanbod aan apps en de verbetering van de netwerkprestaties maken de weg vrij voor een steeds mobielere toekomst. Die overtuiging ligt verankerd in de keuze van BASE voor hun core business: mobiel. Een strategie die op 13 april 2015 gevalideerd wordt door de lancering van een nieuwe baseline "Go mobile" en een nieuwe marktaanpak. Op traditionele tariefplannen moeten een hele reeks diensten en oplossingen geënt worden: clouddiensten, mobiele content (exclusief akkoord met Spotify), een steeds uitgebreider smartphone-aanbod…

2013

  • Oktober 2013 – 4G om nog sneller te surfen

    De implementatie van het netwerk wordt versneld. Op 2 oktober 2013 commercialiseert BASE officieel mobiel internet met hoog debiet (4G) in Antwerpen, vóór Mobistar. Midden 2014 wordt de technologie uitgebreid naar Brussel na de versoepeling van de tot dusver te strikte emissienormen in de Brusselse hoofdstad. Eind 2015 leverde het netwerk van BASE 4G aan ruim 89% van de Belgische bevolking. Meer dan één BASE-abonnee op twee gebruikt vandaag mobiel internet om mails te lezen, op het web te surfen, muziek via streaming te beluisteren, apps te downloaden…

  • April 2013 – De "B-39"-bom, “we challenge, you win”

    "Unlimited" in 2005. "Platinum" in 2007. Op 16 april 2013 commercialiseert BASE "B-39" met voor 39 euro per maand onbeperkt bellen en sms’en + 2 GB gegevens (ondertussen 5 GB). Voor het... eerst (!) gaat onbeperkt onder de 50 euro in België. Dit slaat zo hard in dat het nieuwe tariefplan door vaktechnische media onmiddellijk wordt bestempeld als de "mobiele bom". "We challenge, you win" is de nieuwe officiële slogan.

2012

  • Mei 2012 – BASE schaft het begrip contractduur af voor zijn klanten

    BASE slaat een volgende grote slag wanneer het op 15 mei 2012 meldt dat het al zijn klanten wil bevrijden van het concept contractduur. Dit engagement zit verankerd in het "Charter voor de vrije mobiele consument" dat de operator voorlegt aan zijn concurrenten om ook te ondertekenen. Voortaan beschikt de abonnee over de mogelijkheid om op eender welk moment en zonder de minste kosten van tariefplan of zelfs van operator te veranderen. Die maatregel in naam van transparantie en gezonde concurrentie anticipeert op de nieuwe Belgische telecomwet. Parralel met het door Telenet gelanceerde mobiele King & Kong aanbod, zal die maatregel de Belgische telefoniemarkt compleet ondersteboven halen. Tussen 12 mei 2012 en 31 december 2015 is de prijs per minuut voor mobiele oproepen met meer dan 40% gedaald in België.

2007

  • Augustus 2007 – BASE Platinum gaat voor "onbeperkt" naar alle netwerken

    Twee jaar na "Unlimited" neemt BASE opnieuw zijn rol als challenger op met de presentatie van BASE Platinum. Voor het eerst (nog maar eens!) in België is er een tariefplan waarmee je - voor een vaste prijs - onbeperkt kan bellen naar alle mobiele en vaste netwerken (nationale oproepen). Er wordt geen enkel verschil meer gemaakt tussen piekuren en daluren. In 2005 kost zo'n "all-in"-abonnement nog 120 euro per maand… tegenover 39 euro/maand vandaag (zie hieronder).

  • Juli 2007 – BASE wordt officiële sponsor van Standard-Luik

    BASE - wiens merk al prijkte op de shirts van de jongerenteams sinds seizoen 2004-2005 - ziet in 2007 zijn kans om hoofdsponsor te worden van Standard-Luik. Aanvankelijk past dit akkoord tussen twee challengers perfect om meer visibiliteit te krijgen. Want terwijl het merk goed ingeburgerd is in Vlaanderen en Brussel, krijgt het moeilijker voet aan wal in het zuiden van het land. Het sponsoren van Standard moet extra naamsbekendheid opleveren. Met BASE op het shirt vieren de Rouches hun eerste kampioenstitel van een nieuw tijdperk in juni 2008. Zeven jaar later heeft Standard zijn terugkeer naar het voorplan van het Belgisch voetbal bevestigd en het marktaandeel van BASE in Wallonië is verdrievoudigd in vergelijking met de initiële periode (20% midden 2015 tegenover 6% bij het ondertekenen van het contract in 2007). En naast die zichtbaarheid heeft BASE ook een partner gevonden die zijn waarden - vuur en passie - en zijn ietwat rebelse kant deelt.

2005

  • Oktober 2005 – BASE lanceert BASE Unlimited

    Weg met vaste tariefplannen. Weg met het tellen van belminuten. BASE zet de Belgische mobiele markt op zijn kop door in primeur een 'onbeperkt' tariefaanbod voor te stellen. Voor 25 euro/maand belt de BASE-abonnee met BASE Unlimited gewoon onbeperkt naar BASE. Proximus en Mobistar zullen uiteindelijk ook zwichten. Maar BASE zal nadien steeds een lengte voorsprong houden als het gaat om commerciële innovatie.

2003

  • December 2003 – BASE verwelkomt TMF Mobile en Ay Yildiz

    Met enkele weken tussentijd lanceert BASE als bedrijf (KPN Group Belgium op dat moment), op haar netwerk, de merken TMF Mobile en Ay Yildiz. Het eerste mikt op jonge gebruikers die veel sms’en, het tweede biedt de Turkse gemeenschap in België aantrekkelijke tariefformules. Beide initiatieven luiden het begin in van een segmentatiebeleid dat verscheidene deelmerken toevoegt rond het sterke merk BASE bestemd voor het grote publiek. Elk merk heeft zijn eigen klantenniche. Dit multimerkenbeleid gaat meerdere decennia mee. Zo wordt in 2006 het merk Chiamia (voor de Italiaanse gemeenschap) gelanceerd, naast Simyo (enkel online verkoop). Na een commercieel akkoord getekend met de VMMA begin zomer 2007 wordt TMF Mobile omgedoopt tot JIM Mobile dat de markt verovert met zijn innoverende formules en tot 200.000 mobiele klanten kan overtuigen. Ook vandaag nog doen Allo RTL, Aldi Talk en Türk Telekom mobile het heel goed in hun respectievelijke marktsegmenten.

  • Januari 2003 – Transatel opent het bal van de virtuele operatoren

    BASE als bedrijf (KPN Group Belgium op dat moment) laat Transatel met zijn aantrekkelijke internationale tariefplannen op haar netwerk toe. Voor het eerst in de geschiedenis opent een Belgische operator zijn netwerk voor een alternatief aanbod. De strategie van openheid zal een heus handelsmerk worden voor de onderneming die daarna nog andere operatoren op zijn mobiele infrastructuur gaat hosten, zoals Mobile Vikings, Carrefour mobile, Ortel mobile, Numericable of JOIN Experience.

2002

  • Januari 2002 – Orange wordt BASE

    Wanneer France Telecom (als hoofdaandeelhouder van Mobistar) Orange PLC overneemt in februari 2001, wordt Orange in België volledig opgeslorpt door KPN mobile. KPN herdenkt de positionering van zijn Belgische filiaal. Dat moet de "challenger" van de markt worden, niet enkel via zijn commerciële keuzes maar ook via zijn vrije manier van communiceren. Om die strategie te ondersteunen kiest KPN op 15 januari 2002 voor de naam BASE. In mei 2003 pakt BASE uit met de onvergetelijke slogan: "Freedom of Speech".

1999

  • April 1999 – Orange wordt opgericht. Leve Orange!

    KPN Orange lanceert op 2 april 1999 officieel zijn mobiele telefoniediensten in België onder de naam Orange. Met een flinke portie lef plant deze nieuwe speler 20 miljard Belgische frank te investeren in zijn netwerk om met Belgacom en Mobistar te concurreren. Kwaliteitsservice, innovatie en toegevoegde waarde zijn daarbij de kernbegrippen. De directie is ambitieus. Het nieuwe prefix "0486" zou ook synoniem worden voor spotprijzen, "die gemiddeld 30% lager liggen dan de op dat moment gebruikte tarieven op de markt", kondigt de directie aan.

1998

  • Juli 1998 – Royal KPN en Orange NV stellen zich kandidaat voor het 3e Belgische mobiele netwerk

    De Britse en Nederlandse operatoren Royal KPN NV en Orange PLC laten de Belgische telecomregulator BIPT weten dat ze samen de exploitatierechten van het derde Belgische mobiele netwerk willen verwerven. BASE wordt in 1999 opgericht als KPN Orange na het akkoord van de verschillende bevoegde overheidsinstanties. Deze onderneming naar Belgisch recht is voor 50% eigendom van KPN en voor 50% van Orange PLC. Beide partners betaalden 8 miljard Belgische frank voor het toegangsrecht (de frequenties) op de Belgische markt.